Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande?
Kevin Systrom arbetade en tid på Google, ett år i deras investeringsbolag inkluderat, men efter att ha iaktagit andra entreprenörer, och sett hur roligt dessa hade när de startade olika företag valde han att ändra riktning och började arbeta för ett nystartat företag, NextStop. Han började koda igen, och efter att ha fått ett stort ansvarsområde på det nya företaget valde han att starta företaget Bourbon, vilket senare kom att bli Instagram.
Då han, under en lång tid, intresserat sig för kodning hade han kunskaper för att bygga upp det som vi idag kallar Instagram, och dessutom hade han en ingenjörsutbildning inom marknadsföring som troligtvis haft inverkan på den positiva utvecklingen. Han fick kontakter från Facebook, och andra företag, som vid ett tidigt skede i hans arbetsliv bidrog med kunskap som han haft med sig.
Efter att ha pitchat sin idé för Steve Anderson blev han den första investeraren i bolaget, och detta eftersom han kände flera av de personer som skapade ett konto på appen. Vidare så lyckades han knyta tillräckligt med investerare till bolaget för att påbörja arbetet, och träffade därefter hans viktigaste investerare Mike, som idag är företagets ryggrad, och de byggde upp företaget.
Genom 30 mejl med en inkluderad PDF-fil som beskrev vad de gjorde försökte Systrom nå ut till kunder, vilket senare kom att visa sig att nästan hälften av dessa skrev tillbaka och älskade idén. Vidare hörde han av sig till Jack Dorsey som läts testa applikationen, och därefter valde Dorsey att twittra om fenomenet som gjorde att väntelistan steg drastiskt.
De valde senare att leta efter människor som var framgångsrika inom design och fotografering genom twitter, och lät dessa människor använda appen, och även dessa människor älskade produkten och spred denne vidare via twitter.