Frågor - Entreprenörer 1

Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande?

Kevin Systrom arbetade en tid på Google, ett år i deras investeringsbolag inkluderat, men efter att ha iaktagit andra entreprenörer, och sett hur roligt dessa hade när de startade olika företag valde han att ändra riktning och började arbeta för ett nystartat företag, NextStop. Han började koda igen, och efter att ha fått ett stort ansvarsområde på det nya företaget valde han att starta företaget Bourbon, vilket senare kom att bli Instagram.  

 
På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta?

Då han, under en lång tid, intresserat sig för kodning hade han kunskaper för att bygga upp det som vi idag kallar Instagram, och dessutom hade han en ingenjörsutbildning inom marknadsföring som troligtvis haft inverkan på den positiva utvecklingen. Han fick kontakter från Facebook, och andra företag, som vid ett tidigt skede i hans arbetsliv bidrog med kunskap som han haft med sig. 

Hur knöts de mentorer och personer med peciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Efter att ha pitchat sin idé för Steve Anderson blev han den första investeraren i bolaget, och detta eftersom han kände flera av de personer som skapade ett konto på appen. Vidare så lyckades han knyta tillräckligt med investerare till bolaget för att påbörja arbetet, och träffade därefter hans viktigaste investerare Mike, som idag är företagets ryggrad, och de byggde upp företaget.

Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Genom 30 mejl med en inkluderad PDF-fil som beskrev vad de gjorde försökte Systrom nå ut till kunder, vilket senare kom att visa sig att nästan hälften av dessa skrev tillbaka och älskade idén. Vidare hörde han av sig till Jack Dorsey som läts testa applikationen, och därefter valde Dorsey att twittra om fenomenet som gjorde att väntelistan steg drastiskt. 

De valde senare att leta efter människor som var framgångsrika inom design och fotografering genom twitter, och lät dessa människor använda appen, och även dessa människor älskade produkten och spred denne vidare via twitter.

Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?
 
Innan jag valde att titta på denna video trodde jag att tidsaspekten för att gå från idé till etablering hade tagit uppåt 6 månader, säkert några månader till. Men efter att ha studerat videon upptäckte jag att företaget hela tiden stötte på motgångar, och att processen för idé till etablering var så pass mycket större än jag hade förstått. 
 
De berättar även i videon att de hade den idé som de ville bygga vidare på, men att de inte kom någonstans och därför valde att gå tillbaka till ursprungsföretaget Burbon, och efter ett par månader återvände och lyckades komma vidare i arbetet med det nuvarande Instagram. Så som jag sa tidigare, processen för att etabera företaget innehöll mycket motgångar, så därav var processen för etablering inte flytande utan stakade sig till en början.