Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande?
Tidigare arbetade Chad Hurley för grundarna av PayPal och arbetade då som grafisk designer och gjorde då allt från t-shirts och kreditkort till layout för hemsidan, och arbetade där i lite mer än tre år. Efter två års ledighet började han fundera på vad man kunde göra med videos. Han och Steve Chen började titta på vilka möjligheter som fanns på marknaden, och jämförde det med vad deras syfte var. De fanns många möjligheter att publicera sina foton online och de ville åstadkomma en liknande möjlighet för videos. Den första idén var nästan som en dejtingsite fast för videos.
Då Chad Hurley hade värdefulla kontakter i och med sitt tidigare jobb på PayPal gynnades företaget tidigt. Genom att gamla arbetskollegor arbetade gratis tills dess att en lönsamhet skapats kunde företaget i lugn och ro växa och etableras på marknaden. Han fick dessutom kontakt med hans investerare Roelof Botha tack vare det tidigare jobbet, och den investeringen gynnade företaget enormt.
Under sin utbildning på universitetet stod han och pendlade mellan programmering och grafisk design, då han hade ett intresse för båda. Slutligen tog han en examen i grafisk design och hamnade därefter på PayPal. Hans grafiska tänk har troligtvis gynnat honom i uppbyggnaden av Youtubes layout, och även detta bör ha gynnat företaget i ett tidigt skede.
Till en början var företaget självfinansierat, och de hade vänner från PayPal som var duktiga ingenjörer som praktiskt taget arbetade gratis innan de bestämde sig för att söka investerare. Genom kontakter från PayPal började de arbetade med Roelof Botha från företaget Sequoia.
De hade en trög början med att få människor att lägga upp videos på deras hemsida, och besökte universitetet Stanford och delade där ut flyers för att få studenterna att lägga ut videos. Några videos publicerades från dessa studenter. De visade även sina familjer hemsidan för att få fler användare.
Musikindustrin var de första som Youtube ville göra affärer med, vilket gjorde att deras fans drogs till sidan och fick Youtube att växa. Därefter kunde de sätta reklam innan videoklippen så att företag även fick betalt och därigenom skapade en lönsamhet.