Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande?
De ville bygga upp ett företag som var för dem, och de började fundera på vad de gjorde hela tiden. De insåg att det redan fanns mycket av det som de brukade hålla på med på fritiden och kände därför inte att de ville ändra på något eftersom det som fanns ute redan var bra. Däremot kom de på att de ville utforma en extern hjälpreda/hjärna, ett perfekt minne, eftersom det som redan fanns på marknaden var gammalt och tråkigt, och passade därför inte in i vår tid. Därefter träffade Phil Libin entreprenören Stepan Pachikov. Deras team slogs samman och de började tillsammans bygga upp företaget Evernote, då de hade samma ursprungsidé.
Libin hade stor erfarenhet av att starta företag då han, enda sedan han var 16 år, startat och sålt företag. Han fortsätter intervjun med att berätta att när de väl startade företaget och behövde investerare hade de en usel pitch, men fick ibland följdfrågor. Den vanligaste var vad som var deras främsta utmaning, vilket var att det redan fanns bra, gratis appar där man kunde skriva ner saker inkluderade i varje dator, telefon och liknande. Detta gjorde att de var "födda" med utmaningar och har därför aldrig fokuserat på utmaningen utan istället vad de kan göra och gjorde att de hela tiden ville utvecklas och bli bättre. Han menar att man inte är dålig för att andra är bättre, utan att man är dålig för att man är dålig, och samma sak som att om man är bra, kan andra företag göra att man blir ännu bättre.
De tog fram ett team utifrån vad de ville åstadkomma, en extern hjärna, och därefter, som tidigare nämndes, så träffade han Stepan Pachikov, en genialisk entreprenör. Libin hade sitt team i Boston, och Pachikov i Carlifornia och därefter kopplades teamen samman och det var så Evernote blev till. Pachikov's team arbetade då med Apple Newton, handstilskorrigering, och arbetade i princip med samma sak.
De använder sig inte av reklam på sidan, vilket underlättar för såväl användare som partners. Libin berättar att anledningen till att Twitter har en konflikt med sina utvecklare är för att någon bygger Twitters applikation som genererar i en bättre upplevelse än vad det är i Twitters egna applikationer. Han fortsätter med att berätta att de indirekt inte tjänar pengar, utan tjänar pengar när de ger användaren en upplevelse de vill betala för. Du som användare behöver en prenumeration på Evernote, och han menar att de personer som använder tre eller fyra andra applikationer är mer lönsamma för deras företag eftersom de är mer engagerade. Om ett annat företag utvecklar sin applikation till en bättre version menar han att det är bra för Evernote eftersom de har fördelar med att inte ha en indirekt företagsmodell.
De visar inte reklam på sin applikation för att det lätt gör att användare tappar intresse, utan de strävar efter att skapa den bästa användarupplevelsen. Och deras bästa partners är Google, Apple, Microsoft, Facebook och Amazon, men samtidigt deras största konkurenter.