Designmetod - No. 66
Ytterligare prototyper (Hannington & Martin, 2012, s.138) skapades för att visualisera användningen av designkoncept två, och denna gång likt en verklig applikation genom digitala verktyg. Applikationen testades inte mot en målgrupp i det första skedet då tidsbrist var ett faktum men kunde testas vid ett senare tillfälle, något som genererade i feedback gällade utseende och användbarhet av prototypen, och senare kommer kunna användas för en vidare utformning av gränssnitt för den kommande applikationen. 
Artikeln "Testing aspects of the usability of an online learner dictionary prototype: a product- and process-oriented study" (Hamel, 2012) innefattar en studie som utförts i samband med framtagningen och utformningen av en prototyp för en ordbok, där en prototypen testades ut mot skolelever, vars rörelsemönster noterades och senare användes för att utveckla applikationens kommande gränssnitt. 
 
 

 
 
 
   
 

Hamel, M. 2012, "Testing aspects of the usability of an online learner dictionary prototype: a product- and process-oriented study", Computer Assisted Language Learning, vol. 25, no. 4, pp. 339-365.
Hannington, Bruce & Martin, Bella (2012), Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions. Beverly : Rockport Publishers Inc. (208 s)